Økt 2
Økt 3: Forberedelser
- 1 Mål for økten
- 2 Tips til forberedelse
- 3 Tenk gjennom hva du skal si
- 4 Se filmen om foreldrene til Marius
- 5 Refleksjonsoppgave
- 6 Rollespill
- 7 Spill samtalen med Lillys mor
Økt 3: Forberedelser
1 / 7 – Mål for økten
Mål for økten
2 / 7 – Tips til forberedelse
Tips til forberedelse
- Hvor skal samtalen foregå- hvor skal dere sitte?
- Hva trenger du å ha med deg til samtalen av papirer, te/ kaffe, andre ting
- Tenk igjennom egne reaksjoner- hvordan kan du komme til å reagere om foreldrene er stille, blir sinte, blir lei seg
Trenger du å snakke med noen i forkant av samtalen for å forberede deg.
Snakk med din kollega om hvordan du pleier å forberede deg før foreldresamtaler
Tips til forberedelse
3 / 7 – Tenk gjennom hva du skal si
Generelle råd:
- Hva er det som har ført til din bekymring for dette barnet? Sett av tid til å skrive det ned. Hør med kollegaer om det er noe de har lagt merke til i sin kontakt med barnet og familien.
- Spesifiser problemstillingen du vil utforske, og hva du trenger for å avklare den. En tydelig og konkret problemstilling vil hjelpe deg med å gi retning til samtalen.
- Det er lurt å forberede deg på hvordan du skal introdusere temaet for samtalen, og hvordan du vil formulere det du skal si
Skriv ned gode forslag til formuleringer. Disse skal dere bruke i neste oppgave.
Tenk gjennom hva du skal si
4 / 7 – Se filmen om foreldrene til Marius
Se filmen om foreldrene til Marius
5 / 7 – Refleksjonsoppgave
Reflekter i små grupper:
- Hva tenker dere om hvordan temaet blir introdusert her?
- Hva gjør de som er bra?
- Hva ville dere gjort annerledes?
Noter på et ark det dere blir enige om, og bruk dette som utgangspunkt i neste oppgave.
Refleksjonsoppgave
6 / 7 – Rollespill
Rollespill
Bytt på å spille forelder og ansatt. Ta frem notatet fra forrige oppgave og bruk det som utgangspunkt for å rollespille starten på en samtale.
Rollespill
7 / 7 – Spill samtalen med Lillys mor
- Ha spesielt fokus på hvordan temaet for samtalen blir introdusert.
- Spill flere ganger og prøv ut ulike dialogvalg for å se hvordan samtalen utvikler seg.
- Diskuter med hverandre de valgene dere gjør og eventuelle uenigheter. Det er dette vi lærer av.