Til hovedinnhold

1 / 7 – Mål for økten

2 / 7 – Tips til forberedelse

Tips til forberedelse

  • Hvor skal samtalen foregå- hvor skal dere sitte?
  • Hva trenger du å ha med deg til samtalen av papirer, te/ kaffe, andre ting
  • Tenk igjennom egne reaksjoner- hvordan kan du komme til å reagere om foreldrene er stille, blir sinte, blir lei seg
    Trenger du å snakke med noen i forkant av samtalen for å forberede deg.

 

Snakk med din kollega om hvordan du pleier å forberede deg før foreldresamtaler

3 / 7 – Tenk gjennom hva du skal si

Generelle råd:

  • Hva er det som har ført til din bekymring for dette barnet? Sett av tid til å skrive det ned. Hør med kollegaer om det er noe de har lagt merke til i sin kontakt med barnet og familien.
  • Spesifiser problemstillingen du vil utforske, og hva du trenger for å avklare den. En tydelig og konkret problemstilling vil hjelpe deg med å gi retning til samtalen.
  • Det er lurt å forberede deg på hvordan du skal introdusere temaet for samtalen, og hvordan du vil formulere det du skal si

 

Skriv ned gode forslag til formuleringer. Disse skal dere bruke i neste oppgave. 

4 / 7 – Se filmen om foreldrene til Marius

5 / 7 – Refleksjonsoppgave

Reflekter i små grupper:

  • Hva tenker dere om hvordan temaet blir introdusert her?
  • Hva gjør de som er bra?
  • Hva ville dere gjort annerledes?

Noter på et ark det dere blir enige om, og bruk dette som utgangspunkt i neste oppgave.

6 / 7 – Rollespill

Rollespill

Bytt på å spille forelder og ansatt. Ta frem notatet fra forrige oppgave og bruk det som utgangspunkt for å rollespille starten på en samtale.

7 / 7 – Spill samtalen med Lillys mor

  • Ha spesielt fokus på hvordan temaet for samtalen blir introdusert.
  • Spill flere ganger og prøv ut ulike dialogvalg for å se hvordan samtalen utvikler seg.
  • Diskuter med hverandre de valgene dere gjør og eventuelle uenigheter. Det er dette vi lærer av.
Samlinger