Til hovedinnhold

1 / 7 – Mål for økten

2 / 7 – Reaksjoner hos foreldre

Reaksjoner hos foreldre

Målet med samtalen er å utforske bekymringen. Husk at du alltid skal være åpen for at det kan finnes naturlige forklaringer på det du har observert, og at foreldrene kan ha informasjon du ikke har. Av og til er dette nok til å lukke bekymringen, men ikke alltid.

 

La oss se på noen eksempler på ulike følelser som kan komme til uttrykk underveis i samtalen. Foreldre kan:

  • Prøve å dekke over problemene
  • Benekte problemene
  • Finne en annen fornuftig forklaring på bekymringen
  • Bli truende og aggressive
  • Bli opprørt og lei seg
  • Legge skylden over på andre
  • Trekke seg unna

 

Snakk sammen om egne erfaringer i møte med foreldrenes strategier- hva kan du kjenne igjen?

3 / 7 – Se film med foreldrene til Marius

4 / 7 – Refleksjonsspørsmål til filmen

Refleksjonsspørsmål til filmen

  • Hvilke reaksjoner så dere hos foreldrene?
  • Hvilke mestringsstrategier så dere hos de ansatte?
  • Hva ville dere gjort i samme situasjon?

 

Noter ned forslag til hvordan de ansatte kunne håndtert følelsene til begge foreldrene på andre måter. Vær konkret – forslagene skal dere bruke i neste oppgave. 

5 / 7 – Introduksjon til rollespill

6 / 7 – Rollespill

Rollespill

Følg instruksjonen fra filmen; gå sammen to og to; en er forelder og en er ansatt. Øv dere på å spille ut de forslagene dere selv hadde, eller fortsett på noen av disse replikkene fra filmen som du finner i bruksanvisningen nederst til høyre.

Reflekter i etterkant over hvordan det føltes å spille de ulike rollene og hvordan forslagene virket.

7 / 7 – Huskeliste

Huskeliste

• Husk at det er lurt å trene på slike samtaler i forkant
• Reguler deg selv før du går igang – ta et dypt pust!
• Ikke anta at du kjenner hele sannheten før du går inn i samtalen
• Lytt til det foreldrene sier, og utforsk det videre i samtalen
• Vær forberedt på å møte ulike følelser, så de ikke stanser deg i å utforske
• Lag et notat etter samtalen og diskuter med en kollega både hvordan det gikk og hvordan du skal gå videre med det som ble snakket om.

 

Les gjerne artikkelen samtaler med barnets foresatte

Samlinger