Økt 1
Økt 2: Foreldrenes reaksjoner
- 1 Mål for økten
- 2 Reaksjoner hos foreldre
- 3 Se film med foreldrene til Marius
- 4 Refleksjonsspørsmål til filmen
- 5 Introduksjon til rollespill
- 6 Rollespill
- 7 Huskeliste
Økt 2: Foreldrenes reaksjoner
1 / 7 – Mål for økten
Mål for økten
Spill av denne filmen som en introduksjon til økten.
2 / 7 – Reaksjoner hos foreldre
Reaksjoner hos foreldre
Målet med samtalen er å utforske bekymringen. Husk at du alltid skal være åpen for at det kan finnes naturlige forklaringer på det du har observert, og at foreldrene kan ha informasjon du ikke har. Av og til er dette nok til å lukke bekymringen, men ikke alltid.
La oss se på noen eksempler på ulike følelser som kan komme til uttrykk underveis i samtalen. Foreldre kan:
- Prøve å dekke over problemene
- Benekte problemene
- Finne en annen fornuftig forklaring på bekymringen
- Bli truende og aggressive
- Bli opprørt og lei seg
- Legge skylden over på andre
- Trekke seg unna
Snakk sammen om egne erfaringer i møte med foreldrenes strategier- hva kan du kjenne igjen?

Reaksjoner hos foreldre
Her kan dere også jobbe i mindre grupper om ønskelig. Her tar vi opp tråden fra egne mestringsstrategier i forrige økt, og foreslår noen måter foreldre kan møte våre spørsmål eller bekymringer med. Målet er å få frem egne erfaringer i møte med foreldre.
3 / 7 – Se film med foreldrene til Marius
Se film med foreldrene til Marius
Spill av filmen – husk å forstørre til fullskjerm.
Be deltagerne om å merke seg hva som skjer mellom de ansatte og foreldrene etter hvert i samtalen. Det er tema for neste oppgave.
4 / 7 – Refleksjonsspørsmål til filmen
Refleksjonsspørsmål til filmen
- Hvilke reaksjoner så dere hos foreldrene?
- Hvilke mestringsstrategier så dere hos de ansatte?
- Hva ville dere gjort i samme situasjon?
Noter ned forslag til hvordan de ansatte kunne håndtert følelsene til begge foreldrene på andre måter. Vær konkret – forslagene skal dere bruke i neste oppgave.
Refleksjonsspørsmål til filmen
Her er det lurt å sitte i mindre grupper så alle får delt sine reaksjoner. Det er viktig at det blir tid til å snakke om forslag gruppen har til hva de ville gjort annerledes: det er utgangspunkt for neste oppgave. Pass på at alle skriver ned noen forslag.
5 / 7 – Introduksjon til rollespill
Introduksjon til rollespill
Filmen forklarer rollespill-oppgaven som deltakerne skal gjennomføre
6 / 7 – Rollespill
Rollespill
Følg instruksjonen fra filmen; gå sammen to og to; en er forelder og en er ansatt. Øv dere på å spille ut de forslagene dere selv hadde, eller fortsett på noen av disse replikkene fra filmen som du finner i bruksanvisningen nederst til høyre.
Reflekter i etterkant over hvordan det føltes å spille de ulike rollene og hvordan forslagene virket.
Rollespill
Følg instruksjonen fra filmen; gå sammen to og to; en er forelder og en er ansatt. Øv dere på å spille ut de forslagene dere selv hadde, eller fortsett på noen av disse replikkene fra filmen:
Scene 1:
Ansatt: «så nå er det sånn at vi er bekymret for Marius, og nå vil vi snakke med dere, for å snakke om hvordan Marius har det»
Mor: «Hva er det Marius har gjort?»
Du:
Scene 2:
Far: «Dere ser jo hva dere har stelt til med? Hva har dere gjort som gjør at Marius blir så forbannet?»
Du:
Scene 3
Far: «Så dere mener Marius ikke har det bra hjemme? Hva? Er det det dere påstår?
Du:
Scene 4:
Mor: «Marius har det helt fint hjemme. Jeg skjønner ikke hva dere snakker om!»
Du:
Scene 5:
Far: «Da får dere finne ut av det! Det er deres jobb å finne ut av det, vi har ikke mer å snakke om her!»
Du:
7 / 7 – Huskeliste
Huskeliste
• Husk at det er lurt å trene på slike samtaler i forkant
• Reguler deg selv før du går igang – ta et dypt pust!
• Ikke anta at du kjenner hele sannheten før du går inn i samtalen
• Lytt til det foreldrene sier, og utforsk det videre i samtalen
• Vær forberedt på å møte ulike følelser, så de ikke stanser deg i å utforske
• Lag et notat etter samtalen og diskuter med en kollega både hvordan det gikk og hvordan du skal gå videre med det som ble snakket om.
Les gjerne artikkelen samtaler med barnets foresatte