Introduksjon
Økt 1: Egne reaksjoner
- 1 Mål for økten
- 2 Refleksjonsoppgave
- 3 Spill samtalen med Lillys mor
- 4 Se filmen om egne reaksjoner
- 5 Refleksjonsspørsmål om egne reaksjoner
- 6 Hva er dine mestringsstrategier når samtalen blir vanskelig?
Økt 1: Egne reaksjoner
1 / 6 – Mål for økten
Mål for økten
Når alle er samlet spiller dere av filmen som en innledning til denne økten.
2 / 6 – Refleksjonsoppgave
Diskuter i små grupper:
- Hva slags erfaring har du med å ta opp en bekymring med foreldre? Tenk på både planlagte og spontane samtaler.
- Hva synes du var utfordrende?
- Hva gjorde du som var bra?
Refleksjonsoppgave
Om dere er flere enn 6 som sitter samlet er det lurt å dele opp og først reflektere to og to eller tre og tre. Ta en runde i samlet gruppe der dere deler noe av det som kom opp.
3 / 6 – Spill samtalen med Lillys mor
Spill samtalen med Lillys mor
- Åpne simuleringen og velg Lilly. Etter en kort samtale med Lilly følger en samtale med moren
- Spill flere ganger og prøv ut ulike dialogvalg for å se hvordan samtalen utvikler seg.
- Diskuter med hverandre de valgene dere gjør og eventuelle uenigheter. Det er dette vi lærer av.
- Legg merke til hvilke følelser du får underveis – hvordan kjennes det ut?
- Snakk sammen om de ulike reaksjonene dere hadde
Spill samtalen med Lillys mor
Del dere i grupper på 3–4 per maskin som skal spille sammen. Husk å ta hensyn til at alle gruppene må spille med lyd på sin enhet, det er viktig for simuleringseffekten.
Gå til snakkesimulatoren og velg Lilly.
Forklar at gruppen skal diskutere seg frem til et svaralternativ før de velger seg videre i dialogen. Les svarene høyt og reflekter over ulikheter og uenigheter underveis.
4 / 6 – Se filmen om egne reaksjoner
Se filmen om egne reaksjoner
Filmen viser ulike voksne i samtale med barn. Alle er skuespillere og improviserer en samtale for å illustrere hvilke reaksjoner som kan forekomme både hos barn og voksne i slike samtaler. Se filmen sammen og etterpå kommer det en oppgave.
Husk å trykk på knappen som utvider til fullskjerm!
5 / 6 – Refleksjonsspørsmål om egne reaksjoner
Diskuter i små grupper:
- Når kan du bli stresset i en foreldresamtale?
- Når kan du kjenne på å bli følelsesmessig berørt/beveget i en foreldresamtale?
- Når kan du bli vippet av pinnen i en foreldresamtale?
- Når kan du bli irritert i en foreldresamtale?
- Hva trenger du å øve på og hvordan kan du få støtte fra kollegaer i dette arbeidet?
Refleksjonsspørsmål om egne reaksjoner
Diskuter i små grupper på to eller tre. Bruk den tiden dere trenger, det er viktig at alle sier noe om hvilke reaksjoner de kjente seg igjen i eller vet at de kan ha selv. Dette er utgangspunkt for det vi skal snakke om videre og et viktig læringsmål for denne økten.
6 / 6 – Hva er dine mestringsstrategier når samtalen blir vanskelig?
Hva er dine mestringsstrategier når samtalen blir vanskelig?
- «Jeg forstår meg veldig godt på foreldrenes forklaring..»
- «Det er ikke et stort problem, det ordner seg sikkert..»
- «Bekymringene jeg har handler sikkert om andre ting..»
- «Dette er ikke mitt ansvar. Noen andre får ta seg av dette..»
Diskuter hva dere kjenner igjen og om dere kommer på andre slike mestringsstrategier dere tar i bruk eller har sett andre bruke. Hvordan kan de ulike strategiene påvirke hvilken retning en samtale kan ta?
Hva er dine mestringsstrategier når samtalen blir vanskelig?
Her er noen eksempler på det vi kan kalle mestringsstrategier og som alle mennesker bruker i situasjoner der vi blir usikre eller stresset eller der følelsene blir sterke. Hver av påstandene er ikke feil i seg selv, men vil påvirke den videre gangen i en samtale.
Fint om dere kommer med egne eksempler på strategier dere har brukt eller sett andre bruke, det lærer vi mer av.