Til hovedinnhold

1 / 6 – Mål for økten

2 / 6 – Refleksjonsoppgave

Diskuter i små grupper:

  • Hva slags erfaring har du med å ta opp en bekymring med foreldre? Tenk på både planlagte og spontane samtaler.
  • Hva synes du var utfordrende?
  • Hva gjorde du som var bra?

 

3 / 6 – Spill samtalen med Lillys mor

Spill samtalen med Lillys mor

  • Åpne simuleringen og velg Lilly. Etter en kort samtale med Lilly følger en samtale med moren 
  • Spill flere ganger og prøv ut ulike dialogvalg for å se hvordan samtalen utvikler seg.
  • Diskuter med hverandre de valgene dere gjør og eventuelle uenigheter. Det er dette vi lærer av.
  • Legg merke til hvilke følelser du får underveis – hvordan kjennes det ut?
  • Snakk sammen om de ulike reaksjonene dere hadde

4 / 6 – Se filmen om egne reaksjoner

5 / 6 – Refleksjonsspørsmål om egne reaksjoner

Diskuter i små grupper:

  • Når kan du bli stresset i en foreldresamtale?
  • Når kan du kjenne på å bli følelsesmessig berørt/beveget i en foreldresamtale?
  • Når kan du bli vippet av pinnen i en foreldresamtale?
  • Når kan du bli irritert i en foreldresamtale?
  • Hva trenger du å øve på og hvordan kan du få støtte fra kollegaer i dette arbeidet?

6 / 6 – Hva er dine mestringsstrategier når samtalen blir vanskelig?

Hva er dine mestringsstrategier når samtalen blir vanskelig?

 

  • «Jeg forstår meg veldig godt på foreldrenes forklaring..»
  • «Det er ikke et stort problem, det ordner seg sikkert..»
  • «Bekymringene jeg har handler sikkert om andre ting..»
  • «Dette er ikke mitt ansvar. Noen andre får ta seg av dette..»

 

Diskuter hva dere kjenner igjen og om dere kommer på andre slike mestringsstrategier dere tar i bruk eller har sett andre bruke. Hvordan kan de ulike strategiene påvirke hvilken retning en samtale kan ta? 

Samlinger