Introduksjon
Kick-off-samling
- 1 Hva er kick-off?
- 2 Møt barna på snakkemedbarn.no
- 3 Vi må tørre og spørre og bruke kunnskapen vi har
- 4 En nasjonal undersøkelse av ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten (NKVTS, 2019)
- 5 Hva er snakkemedbarn.no?
- 6 Spørsmål til gruppen
- 7 Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
- 8 Viktig om snakkesimuleringen
Kick-off-samling
Målet med kick-off er at alle som skal delta, deler forståelsen av at det er viktig og riktig å bruke tid på å øve seg for å bli trygge voksne som barn og ungdom kan snakke med.
Innholdet er også ment å motivere til denne måten å øve sammen på.
I leksjonene får dere kunnskap om omfanget av vold og overgrep, og om barns rett til medvirkning. Deltakerne skal diskutere egen rolle i dette arbeidet og erfaringer med å snakke med barn og ungdom om utfordrende temaer.
Denne samlingen kan gjennomføres som en oppstart og motivasjon til å starte øvingen og treningsøktene på snakkemedbarn.no. Inviter gjerne inn samarbeidspartnere fra andre tjenester dere skal samarbeide med om disse temaene, som PPT, lokalt barnevern, politi, psykisk helse i kommunen eller lignende.
De samme tjenestene kan gjerne komme tilbake i siste samling når dere skal snakke om å ta ansvar og lage en beredskapsplan.
1 / 8 – Hva er kick-off?
Mål for arbeidet fremover:
- Å bli kjent med snakkemedbarn.no
- Å kunne bruke plattformen i arbeid med refleksjon i personalgruppen
- Å bli den trygge voksne som snakker med barn om sensitive tema som vold og overgrep
Hva er kick-off?
Dette er målet med arbeidet dere skal gjennom når dere tar i bruk undervisningsopplegget.
Hensikten med denne samlingen er å motivere ansatte og skape engasjement rundt denne måten å øve på og de samlingene dere skal i gang med.
2 / 8 – Møt barna på snakkemedbarn.no
Møt barna på snakkemedbarn.no
Denne filmen viser siden og innholdet i den. Utseendet på siden er endret, men innholdet er det samme.
3 / 8 – Vi må tørre og spørre og bruke kunnskapen vi har
- Barn har rett til å uttale seg, ifølge barnekonvensjonen og norsk lov.
- Barn vet best hvordan de opplever sin livssituasjon og bør sikres medvirkning i det som gjelder dem.
Tenk over følgende spørsmål:
- Hvordan ivaretar vi dette hos oss?
- Hvordan kan vi formidle at vi er en trygg voksen de kan snakke med?
Vi må tørre og spørre og bruke kunnskapen vi har
Les opp de to prinsippene som gjennom norsk lov skal styre alt arbeid med barn og ungdom. Sett sammen deltakerne i grupper eller to og to og be dem diskutere spørsmålene under.
Be deltakerne si noe i plenum om det de snakket om.
4 / 8 – En nasjonal undersøkelse av ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten (NKVTS, 2019)
Omfang av fysisk og psykisk vold:
- Nærmere 1 av 5 har opplevd mer enn én form for vold i løpet av oppveksten.
- Jentene rapporterer i større grad enn guttene å ha vært utsatt for flere typer vold.
- Ungdom som har opplevd vold mot foreldrene hjemme har også opplevd flere andre former for vold og overgrep mot seg selv.
Volden setter varige spor, og er vanskelig å snakke om
- Økt risiko for å oppleve mer vold senere i livet
- Høyere nivå av psykiske helseproblemer, angst, depresjon, posttraumatisk stress
- Økt forekomst av selvmordsrisiko og selvskading
- Klar sammenheng med fysiske helseplager
- Skam og ensomhetsfølelse på grunn av redselen for at andre skal forstå og få vite
- 56% av ungdommene som hadde vært utsatt for fysisk vold i hjemmet, har ikke fortalt noen om det de har opplevd
En nasjonal undersøkelse av ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten (NKVTS, 2019)
Informasjonen er hentet fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) sin undersøkelse fra 2019.
Det er nyttig å ha kunnskap om at omfanget av vold og seksuelle overgrep blant barn og ungdom er så høyt. Da kan ingen som jobber med barn og ungdom tenke at de ikke vil møte noen som har vært eller er utsatt for dette eller andre barndomsbelastninger.
Det er også viktig kunnskap at det å utsettes for vold og overgrep i barndommen setter varige spor og er vanskelig å snakke om. Dette kan dere lese mer om på nettsiden, under Tips til samtalen.
5 / 8 – Hva er snakkemedbarn.no?
Snakkemedbarn.no består av:
- En interaktiv snakkesimulator, hvor du kan øve på simulerte samtaler med barn i ulike aldre og med ulike problemstillinger. Dine valg i dialogen styrer hvordan samtalen utvikler seg. Du får umiddelbar tilbakemelding underveis i samtalen.
- Treningsøkter, som kan brukes til å reflektere i fellesskap i en barnehage eller skole, eller med kollegaer i andre tjenester som jobber med barn og ungdom.
- Tips til samtalen og filmer som omhandler samtaler med barn. Her kan du få nyttige tips i forberedelse til en samtale, hva som er viktig underveis og etter samtalen.
Hva er snakkemedbarn.no?
Her vises de tre innholdselementene på snakkemedbarn.no. Om du vil, kan du gjerne ta opp nettsiden snakkemedbarn.no og vise disse tre områdene direkte fra siden.
6 / 8 – Spørsmål til gruppen
Snakk sammen om følgende spørsmål:
- Hva er din erfaring med å snakke med barn og ungdommer du har en bekymring for?
- Snakk sammen 2 og 2 et par minutter.
- Del noen erfaringer felles i gruppen.
Spørsmål til gruppen
Gå tilbake i gruppene og drøft spørsmålene i grupper og så i plenum.
Oppsummert kan du si at dette er tema de fleste trenger å øve mer på, og det er det dere skal arbeide med fremover.
7 / 8 – Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
Denne filmen viser hvordan en barnehage tar snakkemedbarn.no i bruk og hva lederen tenker om implementering av både kunnskapen og verktøyet.
8 / 8 – Viktig om snakkesimuleringen
Om snakkesimuleringen:
- Dette er ikke en metodeopplæring om den perfekte samtalen, men en øving i hva som åpner opp og hva som kan lukke i en samtale.
- Det å reflektere sammen om alternativene i dialogen er målet.
- Spill om igjen. Da oppdager du nyansene.
- I simuleringen kan du velge de svarene du ikke tror er gode og se hva som skjer med samtalen.
- Du får ikke sagt akkurat din replikk, men du får prøve noen du kanskje ikke hadde tenkt på.
- Du kan øve på mange forskjellige barn og kan lære av kommunikasjonen med alle selv om de ikke har samme alder som dem du jobber med.
- I simuleringen blir du kastet ut når det ikke går så bra, men du får sjansen til å prøve igjen, som i det virkelige livet.
Viktig om snakkesimuleringen
Her er noen viktige poeng om snakkesimulering som kan være bra å minne om når deltakerne går i gang med å spille. Oppfordre gjerne de som er til stede til å gå inn i simuleringen og prøve seg frem før dere starter samlingene. Den er gratis, og du trenger bare å legge inn telefonnummer for å starte opp.
Kick-off-samling
- 1 Hva er kick-off?
- 2 Møt barna på snakkemedbarn.no
- 3 Vi må tørre og spørre og bruke kunnskapen vi har
- 4 En nasjonal undersøkelse av ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten (NKVTS, 2019)
- 5 Hva er snakkemedbarn.no?
- 6 Spørsmål til gruppen
- 7 Se ASAK barnehage i Lillestrøm kommune snakke om erfaring med bruk av snakkemedbarn.no
- 8 Viktig om snakkesimuleringen