Introduksjon
Veiledning til deg som skal lede treningsøktene
- 1 Erfaringer med bruk av snakkemedbarn.no
- 2 Barnets beste er lovfestet
- 3 Livsmestring og helse
- 4 Regelverk om skolemiljø
- 5 Hvordan skape en trygg læringsarena?
- 6 Viktig om samtalesimuleringen
- 7 Før første samling
Veiledning til deg som skal lede treningsøktene
I denne veiledningen har vi samlet noe av lovgrunnlaget for barnehagenes arbeid med forebygging av vold og seksuelle overgrep. Du kan velge å dele det med de ansatte eller bruke det til egen forberedelse.
Du finner en film fra en barnehage som har tatt snakkemedbarn.no i bruk og som viser hva de tenker om implementering og arbeid med ressursen.
Du får også noen tips om tekniske forberedelser.
I denne boksen, Bruksanvisning, finner du tips til hva du kan si om hver av bildene i samlingene.
Lykke til!
1 / 7 – Erfaringer med bruk av snakkemedbarn.no
Erfaringer med bruk av snakkemedbarn.no
I denne filmen ser vi hvordan en barnehage jobber med snakkemedbarn.no og hva styreren tenker om implementering. Bruk den til å tenke gjennom deres egen plan, og vis den gjerne for de ansatte før dere starter opp. Selv om dette er fra en barnehage, er den representativ til hvordan arbeide med snakkemedbarn.no på skole.
2 / 7 – Barnets beste er lovfestet
Barnets beste er lovfestet
Skolen skal sørge for at menneskeverdet og de verdiene som støtter opp om det, legges til grunn for opplæringen og hele virksomheten (udir.no).
Formålsparagrafen bygger på menneskeverdets ukrenkelighet og at alle mennesker er like mye verdt. Når lærere viser omsorg for elevene og ser den enkelte, anerkjennes menneskeverdet som en grunnleggende verdi for skolen og samfunnet.
Artikkel 3, 9 og 12 i Barnekonvensjonen:
- Artikkel 3 – til barnets beste: Ved alle handlinger som berører barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
- Artikkel 9 – å si sin mening og bli hørt: Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og barnets meninger skal tillegges vekt.
- Artikkel 12- Partene skal garantere et barn som er i stand til å gjøre danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og tillegge barnets synspunkter behørig vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
Barnets beste er lovfestet
Barnets beste er lovfestet i Grunnloven, Barnekonvensjonen og er nedfelt i formålsparagrafen i opplæringsloven (§1-1) og i den generelle del i Læreplanverket for skolen.
Formålsparagrafen bygger på menneskerettighetene og sentrale artikler fra barnekonvensjonen
Dette er sentralt i de ansattes holdninger til å snakke med barn, særlig om sensitive tema.
3 / 7 – Livsmestring og helse
Livsmestring og helse
- Folkehelse og livsmestring er kommet inn som et tverrfaglig tema i skole. Det skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
- Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv.
- Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
- Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører blant annet hjemme under dette temaet.
- Opplæringsloven § 15-3: Ansatte i skolen skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
(Udir.no, Opplæringsloven/Lov om grunnskole og videregående opplæring)
Livsmestring og helse
Folkehelse og livsmestring og helse er et nytt område i læreplanverket for skolen (generell del §2.5.1). Det fremheves at skolen skal ha en helsefremmende funksjon, og at god psykisk og fysiske helse skal bidra til at elevene vil ta ansvarlige livsvalg. Det er de ansattes plikt å være kjent med innholdet i Opplæringsloven §15-3 om opplysningsplikt til barneverntjenesten.
Snakke med barn kan bidra til at de ansatte blir tryggere i å snakke med barn – også om sensitive tema som vold og overgrep. Barn trenger voksne som de kan dele sine erfaringer og opplevelser i sin hverdag med, og vi voksne må tåle det barn forteller.
4 / 7 – Regelverk om skolemiljø
Regelverk om skolemiljø
- Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende (opplæringsloven §9).
- Det skal være nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering eller trakassering.
- Alle som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra.
- Personalet har en plikt til å gripe inn dersom de vet om eller tror at barn blir mobbet, plaget eller på andre måter ikke har det bra.
- Personalet skal varsle rektor, saken skal undersøkes og nødvendige tiltak skal iverksettes slik at barnet får det trygt og godt på skolen.
(Opplæringsloven §12, udir.no)
Regelverk om skolemiljø
Opplæringsloven § 12 skal sikre et trygt og godt skolemiljø for alle barn, det skal være nulltoleranse mot mobbing. Det er barn og unges opplevelse som ligger til grunn for bekymring og iverksetting av tiltak. Skolen plikter å utarbeide skriftlige planer med tiltak som skal sikre barna en trygg og god hverdag på skolen.
5 / 7 – Hvordan skape en trygg læringsarena?
Hvordan skape en trygg læringsarena?
Det er mange grunner til at voksne vegrer seg til å snakke med barn. Vegringen fra oss voksne handler ofte om egne barrierer, egne erfaringer og usikkerhet. Vanlige hindre hos den voksne:
- Egne erfaringer med vold og seksuelle overgrep
- Frykt for ikke å kunne følge opp med hjelp
- Følelsesmessig ubehag og usikkerhet
- Ansvarsfraskrivelse (barnehage- og skoleansatte kan tenke at det er PPT, barnevern eller BUP «sitt bord»)
- Engstelse for å re-traumatisere eller gjøre vondt verre
- Frykt for å beskylde uskyldige
- Frykt for trusler mot en selv eller konflikt
Tenk gjennom hva du tror du kan møte i din personalgruppe, og forbered deg på det. I holdningsøvelsen i samling 1 blir dette tema til refleksjon.
Hvordan skape en trygg læringsarena?
Vold og overgrep mot barn er et viktig, men vanskelig tema å snakke om og reflektere rundt – også for voksne. Antakeligvis vil det være ansatte i personalgruppen som har egne erfaringer med temaet fra egen familie eller oppvekst. Tenk gjennom hvordan du vil møte det om noen får reaksjoner underveis i opplæringen. Det kan være lurt å si noe om at du er forberedt på dette. Det øker tryggheten.
6 / 7 – Viktig om samtalesimuleringen
Viktig om samtalesimuleringen
- Dialogene i snakkemedbarn.no er ikke en metodeopplæring, det er gode og mindre gode svaralternativer i en samtale. Det er refleksjon rundt alternativene som er selve læringsmålet.
- Simulering er en aktiv form for læring fordi du må reflektere over hva du selv ville sagt i denne samtalen.
- Om du øver sammen med noen, får du øve på å si det høyt.
- Du går inn i rollen som en annen voksen og må gi deg hen til de svaralternativene du får. Fordelen er at du får forslag til svar du ikke hadde tenkt på selv, ulempen er at ditt svar kanskje ikke er et valg. Du har i begge tilfellene tenkt aktivt over alternativene.
- Du får møte mange ulike barn med ulike problemstillinger og blir ulike utfordringer. Prinsippene for kommunikasjon er like selv om barna er forskjellige, så prøv alle samtalene!
- Du har muligheten til å prøve samtalen igjen og prøve ut andre svaralternativ.
- Du har mulighet til å prøve ut de svarene du ikke selv ville valgt, det lærer du mye av.
- Du kan simulere sammen med andre, da lærer du enda mer enn om du gjør det alene.
Viktig om samtalesimuleringen
Å øve i en simulering kan være nytt for mange, og de kan lure på hvorfor det er lurt. Her har vi samlet noen begrunnelser for at læring i simulering egner seg godt til å øke handlingskompetanse. Ta gjerne temaet opp med de som skal i gang med opplæringen.
7 / 7 – Før første samling
Tekniske forberedelser:
- Du gjør deg kjent med nettsiden og dette undervisningsopplegget.
- Du prøver en samtale med et barn.
- Logg inn med telefonnummer og sjekk at det fungerer på nettverket dere har.
Andre ting du bør tenke gjennom:
- Dere skal spille flere sammen – hvor er det best å sitte?
- Å snakke om vold og seksuelle overgrep mot barn kan være belastende – hvordan kan dere forberede dere på eventuelle reaksjoner?
- Legg en tidsplan for gjennomføring og øving. Hvis du skal samle en større gruppe til en åpningssamling, har vi laget et forslag til en kick-off-samling.
Før første samling
Her er noen punkter til forberedelse.
Om du får tekniske problemer, ta først kontakt med IT-ansvarlig på din arbeidsplass og sjekk at nettverk/wifi fungerer.
Ta gjerne kontakt med support hos RVTS om det er noe ut over dette som ikke fungerer: [email protected]