Økt 7
Økt 7: Veien videre
- 1 Mål for samlingen
- 2 Holdningsøvelse
- 3 Å skape en reflekterende kultur
- 4 Refleksjonsspørsmål
- 5 Sjekkliste for å være en skole som forebygger vold og overgrep
- 6 Plan for videre arbeid med snakkemedbarn.no
- 7 Tips og ressurser til videre arbeid
Økt 7: Veien videre
I denne samlingen gjentas holdningsøvelsen fra første samling, og deltagerne kan reflektere over eventuelle endringer. Neste punkt er om reflekterende kultur og hvordan arbeidsplassen kan jobbe videre for å være det. Neste punkt er en sjekkliste for hva som bør være på plass om arbeidsplassen kan sies å forebygge vold og overgrep. Til slutt kan dere se på forslagene til videre arbeid, for eksempel innføring av Jeg Vet til bruk i undervisning av barn og ungdom om vold og seksuelle overgrep og andre temaer.
Det bør også legges en plan for videre arbeid med snakke i personalgruppen ved å legge øvelser, simulering eller deler av undervisningsopplegget inn i et årshjul.
Lykke til!
1 / 7 – Mål for samlingen
Mål for samlingen
Her forteller RVTS om målsetting for samlingen. Vis filmen for deltakerne.
2 / 7 – Holdningsøvelse
Holdningsøvelse
Her skal de ansatte gjøre den samme øvelsen som de gjorde i samling 1. Har deres holdninger endret seg fra sist de gjorde øvelsen?
Lag gjerne deres egen versjon digitalt eller bruk en flipover. Når alle har gjennomført oppgaven, tar dere en gjennomgang i plenum. De som ønsker å dele gis anledning til det. Her er poenget å få frem ulike refleksjoner og nyanser, og poengtere at det er ikke er noe fasitsvar. Snakk gjerne om sammenhengen mellom holdninger og handlinger.
3 / 7 – Å skape en reflekterende kultur
Å skape en reflekterende kultur
For å bli en trygg voksen i møte med barn og ungdom trenger vi et støttende nettverk i personalgruppen. Vi må reflektere sammen om våre egne holdninger, følelser og handlinger i møte med barn og ungdom som utfordrer oss på ulike måter. Dette vil bidra til å gi barn og ungdom gode lærings- og utviklingsbetingelser og trygghet i hverdagen
Å skape en reflekterende kultur
I det videre implementeringsarbeidet er det sentralt at det settes av tid til refleksjon over egne holdninger og handlinger i deres praksis. Dette må settes inn i årshjulet for det videre arbeidet med tematikken i personalgruppen.
4 / 7 – Refleksjonsspørsmål
Reflekter over:
- Hvilke holdninger har dere til de ulike elevene i klassen?
- Blir elever dere strever i relasjon med, sett på som håpløse, umulige og vanskelige, eller blir de sett som elever som har det vanskelig?
- Hvordan har jeg det med positive og vanskelige følelser hos meg selv, og hvordan kan det påvirke hvordan jeg møter barn og unge i ulike situasjoner?
- Hvilke følelser, både positive og vanskelige, kan ligge bak elevenes atferd i ulike situasjoner?
- Hva må dere gjøre for å møte barn og unge ut fra deres behov?
- Hvordan kan dere jobbe med deres utfordringer i møte med barn og unges reaksjoner?
- Hvordan kan dere i personalet hjelpe hverandre i dette arbeidet
Refleksjonsspørsmål
Her kan dere velge ett av spørsmålene og reflektere. Dette er en plansje dere kan ta opp flere ganger og ta spørsmål for spørsmål – hvordan opplever vi dette hos oss?
5 / 7 – Sjekkliste for å være en skole som forebygger vold og overgrep
Sjekkliste for å være en skole som forebygger vold og overgrep
De ansatte skal vite om:
- Rutiner for arbeid med de ansattes holdninger og kompetanse i håndtering av bekymringer og samarbeid med andre hjelpeinstanser
- Beredskapsplan for hvordan bekymringer håndteres på skolen
- Kontaktinformasjon til samarbeidspartnere
- Jevnlige møtepunkter med samarbeidspartnere der rutiner for samarbeid snakkes om
- Meldeplikt/opplysningsplikt til barneverntjenesten jfr. Opplæringsloven §15-3.
Sjekkliste for å være en skole som forebygger vold og overgrep
Dette er sentrale punkter som skoler bør jobbe med for å forebygge vold og overgrep. Det kan være en fordel å ha gått gjennom disse punktene på forhånd for å danne grunnlaget for et godt arbeid videre med personalet.
6 / 7 – Plan for videre arbeid med snakkemedbarn.no
Plan for videre arbeid med snakkemedbarn.no
- Pek ut 1-2 personer som kan være ansvarlig for å holde i opplæringen
- Lag et årshjul for øving i simuleringen
- Lag en plan for hvordan lære opp nyansatte i bruk av snakkemedbarn.no
- Invitere inn samarbeidspartnere dere ønsker å vite mer om
- Det kan være lurt å sette av en dag til oppfriske kunnskap
- Er det temaer dere ønsker å vite mer om?
Plan for videre arbeid med snakkemedbarn.no
Her en oversikt med tips og råd til hvordan dere kan jobbe videre med implementering
7 / 7 – Tips og ressurser til videre arbeid
Tips og ressurser til videre arbeid
- Handlings- og beredskapsplan for forebygging og avdekking av vold og seksuelle overgrep mot barn i skolen
- Egenvurderingsskjema for ansatte i skole
- Veileder til barnets beste – samarbeid mellom skole og barnevernstjenesten
- Eksempel på bekymringsmelding
- «Jeg vet» – læringsressurser for voldsforebygging og livsmestring i barnehage og skole
- Den nødvendige samtalen med foreldre – for deg som jobber i barnehage eller skole
Tips og ressurser til videre arbeid
Her har vi lagt ved noen ressurser dere kan bruke i arbeidet med å lage en beredskapsplan og en plan for videre øving.
Nå er dere godt i gang med å bli en skole som oppfyller kravene i lovteksten og forskriftene og som har trygge voksne som snakker med barn. Husk at kompetanse må vedlikeholdes og fortsett arbeidet!