Økt 6
Økt 6: Å ta ansvar
- 1 Mål for samlingen
- 2 Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
- 3 Fortell om en samtale
- 4 Simulering i smågrupper
- 5 Se filmen om å unnvike
- 6 Refleksjonsoppgaver om å unnvike
- 7 Se filmen om å ta ansvar
- 8 Refleksjonsoppgaver om å ta ansvar
- 9 Avslutning og forberedelse til neste samling
Økt 6: Å ta ansvar
Denne samlingen handler om det ansvaret vi har som ansatte og privatpersoner for å ta en bekymring videre. På samme måte som i de andre samlingene skal deltagerne fortelle om en samtale, se film og reflektere.
I neste samling skal deltagerne arbeide med beredskapsplan. Her er det fokus på deltagernes erfaringer med samarbeid og akuttarbeid og hvilke rutiner som allerede finnes.
Lykke til!
1 / 9 – Mål for samlingen
Mål for samlingen
Her forteller RVTS hva som er målsetting med denne samlingen. Spill av filmen for deltagerne.
2 / 9 – Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Denne korte filmsnutten presenterer snakkemedbarn.no. Er det lenge siden sist samling, kan det være fint å vise den til deltagerne.
3 / 9 – Fortell om en samtale
Fortell om en samtale dere har hatt med et barn de siste dagene
Del dere i grupper på tre og snakk om samtaler med barn i 5–10 minutter.
Fortell om en samtale
Dere skal øve på å samtale med barn og dette er noe dere trenger å øve på over tid.
Ved å bruke øvingsverktøyet over tid vil dere også få mer ut av verktøyet og finne mer ut av hvordan det best kan gi utvikling hos dere.
Etter hvert vil dere også kunne fortelle hverandre om flere og flere samtaler med barn hvor dere utforsker enten hverdagslige ting eller også bekymringer.
4 / 9 – Simulering i smågrupper
Simulering i smågrupper
Snakk sammen i 20 minutter, og velg ut i fra hvor dere jobber:
- Småskole og AKS/SFO: Velg å snakke med Iben
- Mellomtrinnet: Velg å snakke med Hugo eller Thea
- Ungdomsskole: Velg å snakke med Lucas, Mohammed eller Emilie
Reflekter underveis:
- Hvilket alternativ velger dere?
- Hva er fordelen med dette valget?
- Hva tenker dere om de andre alternativene?
- Hvordan opplever dere det når dere stopper opp og må starte på nytt?
Simulering i smågrupper
Her kan dere velge et annet spill ut fra den aldersgruppen dere arbeider med. Del i grupper på 3-4 og spill i simuleringen. De skal spille samme simulering som sist for å prøve andre alternativer og reflektere over andre svar. Når vi går gjennom en samtale flere ganger dukker nyanser opp som vi ikke så sist og fører til nye refleksjoner
5 / 9 – Se filmen om å unnvike
Se filmen om å unnvike
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barn og unge sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
6 / 9 – Refleksjonsoppgaver om å unnvike
Reflekter over:
- Hva ville dere gjort/sagt når ungdommen sier hen ikke vil snakke om det?
- Hva la dere merke til av unnvikelser hos den voksne i samtalene?
- Hva la dere merke til av unnvikelser i simuleringen ?
- Hva var spesielt unnvikende i kommunikasjonen fra den voksne?
Refleksjonsoppgaver om å unnvike
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
7 / 9 – Se filmen om å ta ansvar
Se filmen om å ta ansvar
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barn og unge sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
8 / 9 – Refleksjonsoppgaver om å ta ansvar
Reflekter over:
- Hva gjør dere hvis et barn forteller om overgrep fra en omsorgsperson / nær relasjon?
- Del erfaringer med akuttarbeid: Hva gjør dere når dere lykkes med å ivareta barnet samtidig som dere må melde ifra til barneverntjenesten og/eller politi?
- Hvilke rutiner har dere for å handle på alvorlige bekymringer? Del med hverandre.
Refleksjonsoppgaver om å ta ansvar
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
9 / 9 – Avslutning og forberedelse til neste samling
Refleksjonsoppgave:
Hva tar jeg med meg fra dagen i dag?
Avslutning og forberedelse til neste samling
Det øker tryggheten i gruppen å lage et avslutningsrituale. Samle gruppen i en sirkel og del noe de la merke til under dagens øving, det kan være en liten ting. Om deltagerne ønsker å lese en artikkel, øve på en samtale, legge merke til hvordan de snakker med et barn e.l. til neste samling kan de gå til Tips til samtalen.