Økt 4
Økt 4: Å skape en trygg relasjon
- 1 Mål for samlingen
- 2 Introduksjonsfilm om snakkkemedbarn.no
- 3 Fortell om en samtale
- 4 Simulering i smågrupper
- 5 Se filmen om å introdusere tema
- 6 Refleksjonsoppgaver om introduksjon av tema
- 7 Se filmen om hvordan trygge barnet
- 8 Refleksjonsoppgaver om å trygge barnet
- 9 Avslutning og forberedelse til neste samling
Økt 4: Å skape en trygg relasjon
Denne samlingen handler om å introdusere bekymringen i samtalen med barnet, og hvordan gjøre det trygt for barnet å snakke med deg. Deltagerne forteller om en samtale de har hatt siden sist, ser filmen og reflekterer over det de ser og over egne erfaringer og utfordringer. De skal også spille i simuleringen underveis, helst ved at flere sitter sammen i grupper på 4-5.
Lykke til!
1 / 9 – Mål for samlingen
Mål for samlingen
Her forteller RVTS hva som er målsetting med denne samlingen. Spill av filmen for deltagerne.
2 / 9 – Introduksjonsfilm om snakkkemedbarn.no
Introduksjonsfilm om snakkkemedbarn.no
Denne korte filmsnutten presenterer snakkemedbarn.no. Er det lenge siden sist samling, kan det være fint å vise den til deltagerne.
3 / 9 – Fortell om en samtale
Fortell om en samtale dere har hatt med et barn de siste dagene.
Del dere i grupper på tre og snakk om samtaler med barn i 5–10 minutter.
Fortell om en samtale
Dere skal øve på å samtale med barn og unge, og dette er noe dere trenger å øve på over tid.
Ved å bruke øvingsverktøyet over tid vil dere også få mer ut av verktøyet og finne mer ut av hvordan det best kan gi utvikling hos dere.
Etter hvert vil dere også kunne fortelle hverandre om flere og flere samtaler med barn og unge hvor dere utforsker enten hverdagslige ting eller også bekymringer.
Erfarer dere nå noen endringer i samtalene dere har med barn?
4 / 9 – Simulering i smågrupper
Simulering i smågrupper
Snakk sammen i 20 minutter, og velg ut i fra hvor dere jobber:
- Småskole og AKS/SFO: Velg å snakke med Iben
- Mellomtrinnet: Velg å snakke med Hugo eller Thea
- Ungdomsskole: Velg å snakke med Lucas, Mohammed eller Emilie
Reflekter underveis:
- Hvilket alternativ velger dere?
- Hva er fordelen med dette valget?
- Hva tenker dere om de andre alternativene?
- Hvordan opplever dere det når dere stopper opp og må starte på nytt?
Simulering i smågrupper
Del i grupper på 3-4 og spill i simuleringen. De skal spille samme simulering som sist for å prøve andre alternativer og reflektere over andre svar. Når vi går gjennom en samtale flere ganger dukker nyanser opp som vi ikke så sist og fører til nye refleksjoner.
5 / 9 – Se filmen om å introdusere tema
Se filmen om å introdusere tema
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barn og unge sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
6 / 9 – Refleksjonsoppgaver om introduksjon av tema
Reflekter over:
- Hvordan kan dere introdusere ledetråder tydelig?
- Hva la dere spesielt merke til at hjalp gutten som hadde gjort «jokkebevegelser» mot en medelev?
- Hva la dere merke til av ord vi ofte bruker når vi stiller spørsmål – som lett kan føre til at spørsmålet blir lukket?
Refleksjonsoppgaver om introduksjon av tema
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
7 / 9 – Se filmen om hvordan trygge barnet
Se filmen om hvordan trygge barnet
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barn og unge sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen
8 / 9 – Refleksjonsoppgaver om å trygge barnet
Reflekter over:
- Hva la dere merke til i kommunikasjonen fra den voksne som trygget barnet?
- Hvordan var det for dere å kjenne på alle pausene som oppsto – hvordan er det for dere å tenke pauser som aktiv lytting?
- Hvordan var det å høre ungdommenes egne opplevelser fra samtalen?
Refleksjonsoppgaver om å trygge barnet
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
9 / 9 – Avslutning og forberedelse til neste samling
Refleksjonsoppgave:
Hva tar jeg med meg fra dagen i dag?
Avslutning og forberedelse til neste samling
Det øker tryggheten i gruppen å lage et avslutningsrituale. Samle gruppen i en sirkel og del noe de la merke til under dagens øving, det kan være en liten ting. Om deltagerne ønsker å lese en artikkel, øve på en samtale, legge merke til hvordan de snakker med et barn e.l. til neste samling kan de gå til Tips til samtalen.
Økt 4: Å skape en trygg relasjon
- 1 Mål for samlingen
- 2 Introduksjonsfilm om snakkkemedbarn.no
- 3 Fortell om en samtale
- 4 Simulering i smågrupper
- 5 Se filmen om å introdusere tema
- 6 Refleksjonsoppgaver om introduksjon av tema
- 7 Se filmen om hvordan trygge barnet
- 8 Refleksjonsoppgaver om å trygge barnet
- 9 Avslutning og forberedelse til neste samling