Økt 2
Økt 2: Å være en trygg voksen
- 1 Mål for samlingen
- 2 Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
- 3 Fortell om en samtale
- 4 Simulering i smågrupper
- 5 Hva hindrer dere?
- 6 Se filmen om egne reaksjoner
- 7 Refleksjonsoppgaver om egne reaksjoner
- 8 Avslutning og foreberedelse til neste samling
Økt 2: Å være en trygg voksen
Denne samlingen handler om egne reaksjoner i møte med barn det er en bekymring for, eller i samtaler med barn og ungdom. Samlingen åpner med at alle forteller om en samtale de har hatt slik at egne erfaringer og utfordringer blir en del av samlingene og opplæringen.
Filmen handler om typiske reaksjoner voksne ofte kan ha i vanskelige samtaler, og deltagerne skal reflektere rundt det de ser. Som i forrige samling er det fint å ta hensyn til at det skal være trygt å dele usikkerhet og utfordringer. De skal også spille i simuleringen underveis, helst ved at flere sitter sammen i grupper på 4-5.
Lykke til!
1 / 8 – Mål for samlingen
Mål for samlingen
Vis filmen der RVTS innleder om målsetting for samlingen.
2 / 8 – Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Denne korte filmsnutten presenterer snakkemedbarn.no. Er det lenge siden sist samling, kan det være fint å vise den til deltagerne.
3 / 8 – Fortell om en samtale
Fortell om en samtale dere har hatt med et barn de siste dagene.
Del dere i grupper på tre og snakk om dette i 5–10 minutter.
Fortell om en samtale
Her skal deltagerne fortelle hverandre om en samtale de har hatt siden sist. Det hjelper til å tone seg inn på temaet og vise hvor oppmerksomheten skal ligge
4 / 8 – Simulering i smågrupper
Simulering i smågrupper
Snakk sammen i 20 minutter, og velg ut i fra hvor dere jobber:
- Småskole og AKS/SFO: Velg å snakke med Iben
- Mellomtrinnet: Velg å snakke med Hugo eller Thea
- Ungdomsskole: Velg å snakke med Lucas, Mohammed eller Emilie
Reflekter underveis:
- Hvilket alternativ velger dere?
- Hva er fordelen med dette valget?
- Hva tenker dere om de andre alternativene?
- Hvordan opplever dere det når dere stopper opp og må starte på nytt?
Simulering i smågrupper
Del i grupper på 3-4 og spill i simuleringen. De skal spille samme simulering som sist for å prøve andre alternativer og reflektere over andre svar. Når vi går gjennom en samtale flere ganger dukker nyanser opp som vi ikke så sist og fører til nye refleksjoner.
5 / 8 – Hva hindrer dere?
Reflekter over:
Hva hindrer dere i å samtale med barn om vold og overgrep?
Skriv ned 3 stikkord og snakk om de.
Hva kan dere gjøre for å komme forbi denne hindringen?
Del deres tanker om dette med hverandre.
Hva hindrer dere?
Her kan deltagerne først sitte hver for seg og notere det de kommer på. Så kan dere dele i plenum og reflektere rundt svarene.
6 / 8 – Se filmen om egne reaksjoner
Se filmen om egne reaksjoner
Se filmen om Egne reaksjoner. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barnet sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
7 / 8 – Refleksjonsoppgaver om egne reaksjoner
Reflekter over:
- Hvordan var det å se de ulike reaksjonene fra de voksne?
- Hva kjenner dere igjen?
- Hva skjer med barnet/ungdommen?
- Hvordan påvirker reaksjonene hos den voksne dialogen/kommunikasjonen?
- …Når den voksne blir: stresset / berørt / vippet av pinnen / irritert
Refleksjonsoppgaver om egne reaksjoner
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Hensikten med denne øvelsen er å skape fellesskap rundt disse reaksjonene som er helt naturlige. Å dele slike reaksjoner og skape et felles språk er en viktig forutsetning for å snakke sammen om utfordringer i samtaler med barn.
Det er ikke nødvendig å dele bakgrunnen for at ulike ting blir vanskelig, men vi bør kunne snakke med hverandre om utfordringene det gir slik at vi kan støtte og hjelpe hverandre.
8 / 8 – Avslutning og foreberedelse til neste samling
Refleksjonsoppgave:
Hva tar jeg med meg fra dagen i dag?
Avslutning og foreberedelse til neste samling
Det øker tryggheten i gruppen å lage et avslutningsrituale. Samle gruppen i en sirkel og del noe de la merke til under dagens øving, det kan være en liten ting. Om deltagerne ønsker å lese en artikkel, øve på en samtale, legge merke til hvordan de snakker med et barn e.l. til neste samling kan de gå til Tips til samtalen.