Økt 3
Økt 3: Å forberede seg til en samtale
- 1 Mål for samlingen
- 2 Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
- 3 Fortell om en samtale
- 4 Simulering i smågrupper
- 5 Se filmen om forberedelser
- 6 Refleksjonsoppgaver om forberedelser
- 7 Se filmen om kontaktetablering
- 8 Refleksjonsoppgaver om kontaktetablering
- 9 Avslutning og forberedelse til neste samling
Økt 3: Å forberede seg til en samtale
I denne samlingen er tema forberedelser til samtalen og kontaktetablering ved oppstart. På samme måte som i de andre samlingene skal deltagerne først fortelle om en samtale de har hatt, før de skal se film og reflektere over det de ser og over egne erfaringer og utfordringer. De skal også spille i simuleringen underveis, helst ved at flere sitter sammen i grupper på 4-5.
Lykke til!
1 / 9 – Mål for samlingen
Mål for samlingen
Her forteller RVTS om målsetting for samlingen. Vis filmen til deltakerne.
2 / 9 – Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Denne korte filmsnutten presenterer snakkemedbarn.no. Er det lenge siden sist samling, kan det være fint å vise den til deltagerne.
3 / 9 – Fortell om en samtale
Fortell om en samtale du har hatt med et barn de siste dagene
Del dere i grupper på tre og snakk om samtaler med barn i 5–10 minutter.
Fortell om en samtale
Her skal deltagerne fortelle hverandre om en samtale de har hatt siden sist. Det hjelper til å tone seg inn på temaet og vise hvor oppmerksomheten skal være.
4 / 9 – Simulering i smågrupper
Simulering i smågrupper
Snakk sammen i 20 minutter, og velg ut i fra hvor dere jobber:
- Småskole og AKS/SFO: Velg å snakke med Iben
- Mellomtrinnet: Velg å snakke med Hugo eller Thea
- Ungdomsskole: Velg å snakke med Lucas, Mohammed eller Emilie
Reflekter underveis:
- Hvilket alternativ velger dere?
- Hva er fordelen med dette valget?
- Hva tenker dere om de andre alternativene?
- Hvordan opplever dere det når dere stopper opp og må starte på nytt?
Simulering i smågrupper
Del i grupper på 3-4 og spill i simuleringen. De skal spille samme simulering som sist for å prøve andre alternativer og reflektere over andre svar. Når vi går gjennom en samtale flere ganger dukker nyanser opp som vi ikke så sist og fører til nye refleksjoner
5 / 9 – Se filmen om forberedelser
Se filmen om forberedelser
Se filmen om Forberedelser. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barn og unge sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
6 / 9 – Refleksjonsoppgaver om forberedelser
Reflekter over:
- Hvordan gjør dere forberedelser i dag?
- Egen forberedelse – hvordan er det for dere å snakke med akkurat dette barnet? Eksempelvis: et stille barn / urolig barn / en ungdom som avviser meg / er veldig direkte – eller når temaet er bekymring om overgrep.
- Hva tenker dere er viktig av det som kom fram i filmen og fra veileder?
Refleksjonsoppgaver om forberedelser
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
7 / 9 – Se filmen om kontaktetablering
Se filmen om kontaktetablering
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barn og unge sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
8 / 9 – Refleksjonsoppgaver om kontaktetablering
Reflekter over:
- Hvordan starter dere en samtale i dag, når planen er å utforske et sensitivt tema eller en bekymring?
- Hva tenker dere om de ulike tilnærmingene i filmene?
- Hva la dere spesielt merke til, som dere tenker dere kan bruke?
Refleksjonsoppgaver om kontaktetablering
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
9 / 9 – Avslutning og forberedelse til neste samling
Refleksjonsoppgave:
Hva tar jeg med meg fra dagen i dag?
Avslutning og forberedelse til neste samling
Det øker tryggheten i gruppen å lage et avslutningsrituale. Samle gruppen i en sirkel og del noe de la merke til under dagens øving, det kan være en liten ting. Om deltagerne ønsker å lese en artikkel, øve på en samtale, legge merke til hvordan de snakker med et barn e.l. til neste samling kan de gå til Tips til samtalen.