Økt 5
Økt 5: Å utforske i samtaler
- 1 Mål for samlingen
- 2 Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
- 3 Fortell om en samtale
- 4 Snakk med Lilly eller Ole
- 5 Se filmen om å åpne
- 6 Refleksjonsoppgaver om å åpne:
- 7 Se filmen om å utforske
- 8 Refleksjonsoppgaver om utforskning
- 9 Avslutning og forberedelse til neste samling
Økt 5: Å utforske i samtaler
Denne samlingen handler om åpne spørsmål og om å utforske i samtaler. Det er to filmer deltagerne skal se og reflektere over etter at de har fortalt om en samtale de har hatt siden sist.
De skal også spille i simuleringen underveis, helst ved at flere sitter sammen i grupper på 4-5.
Lykke til!
1 / 9 – Mål for samlingen
Mål for samlingen
Her forteller RVTS hva som er målsetting med denne samlingen. Spill av filmen for deltagerne.
2 / 9 – Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Introduksjonsfilm om snakkemedbarn.no
Denne korte filmsnutten presenterer snakkemedbarn.no. Er det lenge siden sist samling, kan det være fint å vise den til deltagerne.
3 / 9 – Fortell om en samtale
Fortell om en samtale du har hatt med et barn de siste dagene.
Del dere i grupper på tre og snakk om samtaler med barn i 5–10 minutter.
Fortell om en samtale
Her skal deltagerne fortelle hverandre om en samtale de har hatt siden sist. Det hjelper til å tone seg inn på temaet og vise hvor oppmerksomheten skal være.
4 / 9 – Snakk med Lilly eller Ole
Lilly 4 år
Lilly har skilte foreldre som er i en stor konflikt. Hun virker sliten og sitter mye for seg selv i barnehagen.
Ole 5 år
Ole trekker seg bort fra de andre barna i barnehagen. Han har sagt noe som gjør deg bekymret.
Velg å snakke med Lilly eller Ole i små grupper i 20 minutter.
Reflekter underveis:
- Hvilket alternativ velger dere?
- Hva er fordelen med dette valget?
- Hva tenker dere om de andre alternativene?
- Hvordan opplever dere det når dere stopper opp og må starte på nytt?
Snakk med Lilly eller Ole
Del i grupper på 3-4 og spill i simuleringen. De skal spille samme simulering som sist for å prøve andre alternativer og reflektere over andre svar. Når vi går gjennom en samtale flere ganger dukker nyanser opp som vi ikke så sist og fører til nye refleksjoner
5 / 9 – Se filmen om å åpne
Se filmen om å åpne
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barnet sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
6 / 9 – Refleksjonsoppgaver om å åpne:
Reflekter over:
- Hva legger dere i åpne spørsmål?
- Hva annet i kommunikasjonen åpner?
- Hva lukker kommunikasjonen?
Refleksjonsoppgaver om å åpne:
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
7 / 9 – Se filmen om å utforske
Se filmen om å utforske
Se filmen. Her møter vi skuespillere som improviserer utfordringer en kan møte underveis i en samtale når barnet sier noe uventet og kanskje ubehagelig. Be deltagerne følge med og legge merke til hva som skjer med voksne og barn i filmen.
8 / 9 – Refleksjonsoppgaver om utforskning
Reflekter over:
- Hva la dere merke til ved kommunikasjonen til den voksne som snakket med gutten i barnehagen – og hva fører det til?
- Hva la dere spesielt merke til med kommunikasjonen til de voksne som snakket med ungdommene – og hva fører det til?
- Hvilke likheter er det i simuleringen og i samtalene med ungdommene?
Refleksjonsoppgaver om utforskning
Her skal deltagerne reflektere over det de så. Om dere er mange kan det være lurt å starte i mindre grupper slik at alle deltar. Avslutt i plenum med noen felles refleksjoner og kanskje noe deltagerne vil jobbe videre med.
9 / 9 – Avslutning og forberedelse til neste samling
Refleksjonsoppgaver:
Hva tar jeg med meg fra dagen i dag?
Avslutning og forberedelse til neste samling
Det øker tryggheten i gruppen å lage et avslutningsrituale. Samle gruppen i en sirkel og del noe de la merke til under dagens øving, det kan være en liten ting. Om deltagerne ønsker å lese en artikkel, øve på en samtale, legge merke til hvordan de snakker med et barn e.l. til neste samling kan de gå til Tips til samtalen.